Skip til hoved indholdet

Vi er på forsiden af Sjællandske

 

Vi er på forsiden af Sjællandske den 28/10 2022 med en trist historie om en beboer, som ikke føler sig hjulpet i forbindelse med genhusningen efter branden på Rødstensvej den 14. juni 2022. Der er yderligere 2 artikler inde på Møn-siden, hvor problematikken uddybes.

 

Boligselskabets konklusion

Det er rigtig trist, at Sjællandske med deres overskrift, får det til at se ud som om, at vores beboere er nægtet midlertidig genhusning - det er, som det fremgår af artiklerne, ikke tilfældet.

Samtidig er det boligselskabets oplevelse, at man i denne ulykkelige situation, både juridisk og moralsk har gjort alt hvad man kunne og skulle, for at hjælpe de berørte beboere bedst muligt.

 

 

 

Vi har følgende kommentarer til artiklerne:

Fakta

Fakta er, at det er beboernes egen indboforsikring der skal sørge for genhusningen (som vi igen og igen oplyser på de ordinære afdelingsmøder) og at den pågældende beboer, selv har aftalt med hendes forsikringsselskab, at hun kunne bo hos en veninde – det er ikke en aftale vi har været en del af.

 

Den dag det brændte

Direktør Jens Hartmann kørte straks til Stege, da han blev bekendt med at det brændte. Og efter at han havde skabt sig et overblik, havde han sammen med driftsleder, Søren Jeppesen, en personlig samtale med hver enkelt beboer på boligselskabets kontor på Rødstensvej.

Ved samtalen oplyste beboeren om de havde en indboforsikring og om de havde et sted at være for natten.

For de beboere der ikke havde et sted at være, sørgede Vordingborg Boligselskab for at de blev indlogeret på Pension Elmehøj. På Pension Elmehøj tog de rigtigt godt imod vores beboere og stod hurtigt klar med noget mad! De beboere der ikke havde en indboforsikring, sørgede boligselskabet helt ekstraordinært for blev indkvarteret på lige vilkår på Pension Elmehøj!

 

De følgende dage

De følgende dage var boligselskabet i tæt kontakt med hver enkelt beboer og i nogle tilfælde også deres forsikringsselskaber. Og der blev fundet midlertidig genhusning til alle der havde behov for det – også de der ikke havde en indboforsikring. Her sørgede boligselskabet sammen med selskabets forsikringsselskab for, at de pågældende blev midlertidigt genhuset.

Boligselskabets indtryk var, at alle havde et trygt sted at være.

 

Sanering og genopbygning

Efterfølgende har boligselskabet fortsat været i kontakt med både beboere og forsikringsselskaber, og der har været en fin dialog.

Det er boligselskabets forsikringsselskab der har stået for sanering og nu for genopbygningen, og der har hele vejen igennem været et fornuftigt samarbejde med forsikringsselskab og taksator.

Desværre var det en voldsom brand og det har taget lang tid at få ryddet de lejemål, der skulle renoveres. Indledningsvis var et par lejemål spærret af, da Politiets efterforskning gjorde, at forsikringsselskabet ikke kunne komme i gang med saneringen forud for genopbygningen.

Dette har boligselskabet ikke haft indflydelse på, men det betyder at genopbygningen først nu er i udbud og først i sidste uge fik boligselskabet oplyst, at forsikringsselskabet forventer at genopbygningen vil pågå indtil sommeren 2023. Altså mere end et år efter branden!

 

Genhusning permanent

Da beboerne således skal være genhuset i mere end ét år, træder der andre regler i kraft som betyder, at boligselskabet skal tilbyde beboerne permanent genhusning i et andet lejemål.

Det er således et tilbud beboere får, men hvis de hellere vil vente og flytte tilbage i deres gamle lejlighed, er det umiddelbart også en mulighed.

De beboere der er midlertidigt genhuset via deres indboforsikring, har i denne uge fået tilsendt et tilbud om permanent genhusning.

 

Midlertidig genhusning i vores lejligheder

Boligselskabet har forud for det fremsendte tilbud om permanent genhusning, fået enkelte henvendelser fra de midlertidigt genhusede beboere, som var utålmodige og gerne ville genhuses i et af boligselskabets øvrige lejemål.

Det er beboernes indboforsikring der betaler for den midlertidige genhusning, og det er derfor i princippet forsikringsselskabet beboerne skal kontakte.

I forhold til at blive genhuset midlertidigt i en af boligselskabets lejligheder, er det problematisk fordi lejlighederne efter en genhusning skal istandsættes, så de efterfølgende beboere, i lighed med alle øvrige indflyttere, overtager et lejemål der fremtræder nyistandsat.

Det betyder at forsikringen udover huslejen, også skal betale for en ”normalistandsættelse”, når den midlertidige genhusning er slut og det vil forsikringsselskaberne ikke dække over beboernes indboforsikring.